Peça aos responsáveis pela campanha anti-tabágica da Comissão Europeia "Help – Por uma vida sem tabaco" que ponham fim à divulgação de vergonhoso filme publicitário com uso de um macaco
Uma campanha da Comissão Europeia que tem tudo para ser boa, útil e inteiramente louvável está no centro da polémica e a ser alvo de justas críticas de diversas organizações europeias de protecção dos animais, às quais se junta agora a ANIMAL.
A campanha “Help – Por uma vida sem tabaco”, da autoria da Comissão Europeia, é uma campanha de âmbito comunitário que tem como objectivo informar os consumidores acerca dos riscos do consumo do tabaco e prestar informação, apoio e ajuda aos fumadores para que se possam libertar desse vício tão pernicioso para a saúde.
No entanto, infelizmente, um dos filmes publicitários desta campanha envolve o uso de um macaco (que, além de tudo o mais, surge acorrentado), o que tem estado a ser fortemente contestado por diversas organizações, entre as quais a International Primate Protection League, tendo também já despoletado uma pergunta à Comissão Europeia feita por um eurodeputado espanhol acerca deste profundamente infeliz e indigno filme publicitário. [Pode ver o filme em: http://pt-pt.help-eu.com/pages/astuces-tipsoff-pt2-17.html.]
O uso de animais em publicidade é considerado eticamente inaceitável por qualquer organização de defesa dos animais desde logo com base no princípio de que os animais não são adereços ou recursos publicitários dos quais nos possamos servir para promover o que quer que seja. Acrescem, contudo, a este princípio elementos de ordem prática que fazem com que o uso de animais em publicidade se revele especialmente censurável, nomeadamente o facto dos animais usados em publicidade terem sempre uma vida de confinamento, de treino intensivo e feito muitas vezes por meio de privações e, não raramente, através de violência, física e psicológica – especialmente no caso de animais selvagens.
No caso dos primatas em particular, a própria International Primatological Society (organismo científico internacional de estudo dos primatas) condena, pública e oficialmente, o uso de primatas em espectáculos, com fins promocionais, publicitários, fotográficos ou cinematográficos, tal como se pode ler em http://www.internationalprimatologicalsociety.org/OppositionToTheUseOfNonhumanPrimatesInTheMedia.cfm, justamente com base na maneira como essas formas de uso destes animais não só atentam contra a sua dignidade, como são também passíveis de envolverem manipulação cruel dos mesmos, riscos para a conservação das espécies a que pertencem, de promoverem uma mensagem profundamente deseducativa acerca dos (outros) primatas (porque nós, humanos, também somos primatas) e de como nos devemos relacionar com eles, salientando ainda os potenciais riscos, em termos de saúde pública, que um tal uso acarreta.
Por favor, envie a seguinte mensagem – ou escreva a sua própria mensagem, se preferir – à representação da Comissão Europeia em Portugal, aos responsáveis pela campanha “Help” e aos responsáveis publicitários por este filme, pedindo-lhes que removam completamente este filme publicitário da campanha “Help” e da sua página portuguesa – sendo de destacar que o mesmo já aconteceu com a página inglesa desta campanha. Por favor, envie a sua mensagem para: webmaster@help-eu.com; comm-rep-lisbonne@ec.europa.eu; filipe.nogueira@imago.pt; e.clemens@ligaris.eu; Com Conhecimento (Cc) a: campanhas@animal.org.pt.
Mensagem Sugerida
Dear Madams / Sirs,
I would firstly like to clarify that this message is addressed to the Representation of the European Commission in Portugal, to the Management of the European Commission´s “HELP – For a life without tobacco” Campaign, to Ligaris, the advertising company primarily responsible for this campaign, and to Imago, the Portuguese communication company in charge of the campaign in Portugal.
I have just been informed of the European Commission´s “Help – For a life without tobacco” Campaign and especially of its TV commercial involving the use of a chained macaque monkey. I have watched the commercial and understood the point of the campaign, which I recognize as a positive, useful and respectable initiative. However, I can in no way accept that an animal – namely a primate – is used in such a TV commercial to promote this message. The referred commercial is online at http://pt-pt.help-eu.com/pages/astuces-tipsoff-pt2-17.html.
As I am sure you are well aware by now, many European animal protection organizations, supported by many European citizens, are voicing their concern and indignation about this TV commercial in particular. I am now joining these organizations and fellow EU citizens in expressing my view about this commercial.
I firstly believe that, as animals are not merely advertising tools, it is purely wrong to regard them and use them as such. Primates, as all other animals, are sentient complex beings that exist for their own reasons and that are worthy of our respect, so it is wrong for us to use them for advertising purposes.
Secondly, I wish to quote – and to support – the following statement of the respected International Primatological Society which refers to the “Opposition to the Use of Nonhuman Primates in the Media“:
WHEREAS live nonhuman primates are often portrayed in the media as frivolous caricatures of humans, dressed in clothing and trained to do tricks on command for the amusement of the general public but with disregard to the welfare and conservation consequences; and
WHEREAS many nonhuman primates used as actors in movies and television and as photo props for commercials and greeting cards are often removed from their mothers shortly after birth and are denied opportunities for normal social and psychological development; and
WHEREAS the use of nonhuman primates in this industry often involves aversive techniques to maintain control of these animals; and
WHEREAS the inappropriate portrayal of nonhuman primates inaccurately conveys their biology and conservation status and may affect public attitudes including those in range countries where interactions with these animals have potential damaging consequences; and
WHEREAS evidence suggests that many nonhuman primate species are susceptible to many of the pathogenic infections that afflict humans and the transmission of infection can occur in both directions, especially in performing circumstances in which primates are in direct proximity with public audiences including children and the elderly,
The International Primatological Society therefore opposes the use of nonhuman primates as performers, photo props or actors
I therefore urge you to please free this otherwise respectable and praise-worthy campaign from this appalling TV commercial in particular, which is not only damaging to the protection of animals and to the message of respect for animals that the European society is growingly adhering to (and which should only be supported and, furthermore, represented by the European Commission), but which is also damaging to the actual dignity of this anti-tobacco campaign and its positive aims.
Thanking you in anticipation for your attention and looking forward for a response, which I hope may be a positive one,
Please accept my best regards,
[Indique o SEU NOME AQUI]
[Indique a SUA CIDADE E PAÍS AQUI]
[Indique o SEU ENDEREÇO DE E-MAIL AQUI]
Uma campanha da Comissão Europeia que tem tudo para ser boa, útil e inteiramente louvável está no centro da polémica e a ser alvo de justas críticas de diversas organizações europeias de protecção dos animais, às quais se junta agora a ANIMAL.
A campanha “Help – Por uma vida sem tabaco”, da autoria da Comissão Europeia, é uma campanha de âmbito comunitário que tem como objectivo informar os consumidores acerca dos riscos do consumo do tabaco e prestar informação, apoio e ajuda aos fumadores para que se possam libertar desse vício tão pernicioso para a saúde.
No entanto, infelizmente, um dos filmes publicitários desta campanha envolve o uso de um macaco (que, além de tudo o mais, surge acorrentado), o que tem estado a ser fortemente contestado por diversas organizações, entre as quais a International Primate Protection League, tendo também já despoletado uma pergunta à Comissão Europeia feita por um eurodeputado espanhol acerca deste profundamente infeliz e indigno filme publicitário. [Pode ver o filme em: http://pt-pt.help-eu.com/pages/astuces-tipsoff-pt2-17.html.]
O uso de animais em publicidade é considerado eticamente inaceitável por qualquer organização de defesa dos animais desde logo com base no princípio de que os animais não são adereços ou recursos publicitários dos quais nos possamos servir para promover o que quer que seja. Acrescem, contudo, a este princípio elementos de ordem prática que fazem com que o uso de animais em publicidade se revele especialmente censurável, nomeadamente o facto dos animais usados em publicidade terem sempre uma vida de confinamento, de treino intensivo e feito muitas vezes por meio de privações e, não raramente, através de violência, física e psicológica – especialmente no caso de animais selvagens.
No caso dos primatas em particular, a própria International Primatological Society (organismo científico internacional de estudo dos primatas) condena, pública e oficialmente, o uso de primatas em espectáculos, com fins promocionais, publicitários, fotográficos ou cinematográficos, tal como se pode ler em http://www.internationalprimatologicalsociety.org/OppositionToTheUseOfNonhumanPrimatesInTheMedia.cfm, justamente com base na maneira como essas formas de uso destes animais não só atentam contra a sua dignidade, como são também passíveis de envolverem manipulação cruel dos mesmos, riscos para a conservação das espécies a que pertencem, de promoverem uma mensagem profundamente deseducativa acerca dos (outros) primatas (porque nós, humanos, também somos primatas) e de como nos devemos relacionar com eles, salientando ainda os potenciais riscos, em termos de saúde pública, que um tal uso acarreta.
Por favor, envie a seguinte mensagem – ou escreva a sua própria mensagem, se preferir – à representação da Comissão Europeia em Portugal, aos responsáveis pela campanha “Help” e aos responsáveis publicitários por este filme, pedindo-lhes que removam completamente este filme publicitário da campanha “Help” e da sua página portuguesa – sendo de destacar que o mesmo já aconteceu com a página inglesa desta campanha. Por favor, envie a sua mensagem para: webmaster@help-eu.com; comm-rep-lisbonne@ec.europa.eu; filipe.nogueira@imago.pt; e.clemens@ligaris.eu; Com Conhecimento (Cc) a: campanhas@animal.org.pt.
Mensagem Sugerida
Dear Madams / Sirs,
I would firstly like to clarify that this message is addressed to the Representation of the European Commission in Portugal, to the Management of the European Commission´s “HELP – For a life without tobacco” Campaign, to Ligaris, the advertising company primarily responsible for this campaign, and to Imago, the Portuguese communication company in charge of the campaign in Portugal.
I have just been informed of the European Commission´s “Help – For a life without tobacco” Campaign and especially of its TV commercial involving the use of a chained macaque monkey. I have watched the commercial and understood the point of the campaign, which I recognize as a positive, useful and respectable initiative. However, I can in no way accept that an animal – namely a primate – is used in such a TV commercial to promote this message. The referred commercial is online at http://pt-pt.help-eu.com/pages/astuces-tipsoff-pt2-17.html.
As I am sure you are well aware by now, many European animal protection organizations, supported by many European citizens, are voicing their concern and indignation about this TV commercial in particular. I am now joining these organizations and fellow EU citizens in expressing my view about this commercial.
I firstly believe that, as animals are not merely advertising tools, it is purely wrong to regard them and use them as such. Primates, as all other animals, are sentient complex beings that exist for their own reasons and that are worthy of our respect, so it is wrong for us to use them for advertising purposes.
Secondly, I wish to quote – and to support – the following statement of the respected International Primatological Society which refers to the “Opposition to the Use of Nonhuman Primates in the Media“:
WHEREAS live nonhuman primates are often portrayed in the media as frivolous caricatures of humans, dressed in clothing and trained to do tricks on command for the amusement of the general public but with disregard to the welfare and conservation consequences; and
WHEREAS many nonhuman primates used as actors in movies and television and as photo props for commercials and greeting cards are often removed from their mothers shortly after birth and are denied opportunities for normal social and psychological development; and
WHEREAS the use of nonhuman primates in this industry often involves aversive techniques to maintain control of these animals; and
WHEREAS the inappropriate portrayal of nonhuman primates inaccurately conveys their biology and conservation status and may affect public attitudes including those in range countries where interactions with these animals have potential damaging consequences; and
WHEREAS evidence suggests that many nonhuman primate species are susceptible to many of the pathogenic infections that afflict humans and the transmission of infection can occur in both directions, especially in performing circumstances in which primates are in direct proximity with public audiences including children and the elderly,
The International Primatological Society therefore opposes the use of nonhuman primates as performers, photo props or actors
I therefore urge you to please free this otherwise respectable and praise-worthy campaign from this appalling TV commercial in particular, which is not only damaging to the protection of animals and to the message of respect for animals that the European society is growingly adhering to (and which should only be supported and, furthermore, represented by the European Commission), but which is also damaging to the actual dignity of this anti-tobacco campaign and its positive aims.
Thanking you in anticipation for your attention and looking forward for a response, which I hope may be a positive one,
Please accept my best regards,
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